Start











Vad är detta?











Aktiviteter











Våra hus











Artiklar











Kunskapsbank











Tema











Länkar











Bli medlem











Sök








Staden där cykeln har makten
Av Angelica Svensson | Uppdaterad 070215

Houten i Nederländerna är staden där trafiken sätts först. Byggnadsidén för Houten är att först lägga ut cyklevägar så att man snabbt kan transportera sig från bostaden till centrum och andra målpunkter. Först efter att ha planerat ett miljövänligt, cykelbaserat transportsystem kommer byggnaderna.

Var tog bilen vägen, undrar nog någon läsare. Jo, man kan ta sig överallt med bil, men det är mycket jobbigare och tar längre tid än att cykla.

Runt Houten finns en ringväg, Rondweg, som bara är till för biltrafik. från den finns en infart till varje bostadsområde. Man möts av två högre hus som bildar en port till bostadsområdet och en hastighetssänkning från 90 till 30 km/h. Nu är bilisten inne i staden och får där röra sig på de gående och cyklandes villkor.


Det finns gator med både bilister och cyklister och då en sådan väg korsas av en av ”cyklemotorvägarna”, de snabba vägarna till centrum, har bilar och cyklar väjningsplikt mot cyklister på den snabba cykelvägen. Det finns också vägar med blandtrafik där biltrafiken helt rör sig på de cyklandes villkor. Dessa gator har en egentlig körbredd på tre meter plus två sidoremsor på vardera en halv meter. Sidoremsorna får bilar använda vid möte med en annan bil. En bil är cirka 1,80 m bred och i Sverige bygger vi inte dubbelriktade vägar som är smalare än fem meter. En svensk bilist skulle se en sådan väg som av väldigt dålig standard, många enkelriktade gator är fyra meter breda.

När jag frågar Herbert Tiemens, ingenjör ansvarig för trafikfrågor i Houten, om hur de får bilister att acceptera att köra efter cyklisterna på gatorna och att mötas på en fyra medter bred väg så ler han.

- Man lär sig något när man bor och kör bil i Houten, menar Herbert, man lär sig att cyklister går före bilister i trafiken, men så får man så mycket tillbaka. Bullernivåerna i Houten går inte att jämföra med andra städer, luftföroreningarna inne i staden är obefintliga och folk dör inte i trafiken inne i Houten.

I Houten har man fått folk att gilla något de trodde att de hatade, att inte ta med sig bilen överallt. Men trots bra cykelvägar så skaffar folk bil i större utsträckning än förväntat. Bilinnehavet är lägre än i andra jämförbara städer men färder utanför Houten är ju smidiga att göra med bil. Många pendlar också med tåg till arbetet. Järnvägen skär rakt igenom Houten och en andra station håller på att byggas i södra Houten, där det också byggs lägenheter för fullt.

Att en stad har en så tydlig stadsbyggnadsidé som Houten har är ovanligt. När allt inom der Rondweg är bebyggt så är staden färdigbyggd och avslutad. Städer brukar byggas till efter hand och inte byggas ut med 50 000 nya invänare på 30 år. Innan utbyggnaden påbörjades var Houten en lantlig by med 3000 invänare som inte skiljde sig så mycket från andra nederländska byar. mannen med idén som blev Houten heter Rob Derks och ibland känns det tydligt att det är en människa som skapat Houten.

De tydliga linjerna i landskapet och principer som återkommer förstärker känlsan av att människan lekt gud. Andra arkitekter har kritiserat Houten och menat att Houten inte är att bygga en god stad.

- Arkitekter vill kunna lägga till saker efter hand, säger Herbert. Vi bygger en stad som folk känner sig inneslutna i. Att känna att man är hemma är viktigt.

Gör det att staden känns sluten? Man kan inte ta bilen genom staden och göra en femminuters sightseeing och cykla inom Houten tror jag inte att man gör om man är på väg någon annanstans. Däremot så är det inget gated community och det är trevligt att vandra omkring längs cykelvägarna som ligger i ett parkstråk med kanaler i den norra delen av Houten. ”Cykelmotorvägen” med park sträcker sig från öst till väst genom centrum och gör utstickare längs vägen.



I södra Houten kommer inte park och cykelväg att sammanfalla som i norr, utan parkstråket bildar ett pentagram och cyklevägarna går som tidigare från bostadsområdena till en blivande centrumbildning med tågstation. Det förändrade greppet beror på att folk kände sig otrygga i parkmiljön på natten, berättar Herbert, som tror att det kan bli bra att leda cyklisterna genom park och bebyggda områden.
De nybyggda husen går åt och det finns i stort sett inga äldre hus till salu i Houten. Folk verkar gilla idén om en stad driven till sin spets.

Angelica Svensson



Vad är summan av två plus två? (spamskydd)


"I Houten har man fått folk att gilla något de trodde att de hatade, att inte ta med sig bilen överallt. Men trots bra cykelvägar så skaffar folk bil i större utsträckning än förväntat."










BYGGBRIGADEN 2011 | Org. 802430-9562 | info@byggbrigaden.se |