Start











Vad är detta?











Aktiviteter











Våra hus











Artiklar











Kunskapsbank











Tema











Länkar











Bli medlem











Sök








Jättekyrkor i ny skepnad
Av Erik Berg | Uppdaterad 061022

Kyrkor i vår tid är inte vad de en gång var. Borta är långskeppet, mittskeppet, koret och apsiden. I USA har de stora frikyrkorna tagit steget in i en värld av sekulära formspråk och inrymmer sina massgudstjänster i lokaler som kunde varit hockeyarenor eller konferenscenter.


Är det melodifestivalen? En konsert med Lasse Bergström, eller republikanernas konvent i USA? Nej det är en kyrka. I de nya jättekyrkornas tidsålder. Slate har gjort ett bildspel om megakyrkor, som kan ses här. Bilden är från Lakewood Church i Houston, med 16 000 sittplatser, stoppade stolsdynor istället för träbänkar, en scen istället för ett altare och videoprojektioner istället för färgade glasrutor och reliefer. Gud kan dyrkas på många olika vis, men massupplevelsen är av central betydelse inom de flesta religioner. De gotiska katedralerna var ämnade att imponera och förminska, framhäva guds storlek och styrka. Den enskilde människan krympte inför kyrkans under, men lovades samtidigt att få del av allt det fantastiska om hon gav sig till gud.

Stora kyrkor är därför ingen nyhet, St Peters i Vatikanen rymmer t ex 60 000 samtidiga besökare. Men de nutida jättekyrkorna har lagt bort mycket av det särskiljande arkitektoniska utanverket och koncentrerar sig mer ogenerat på skalan och masseffekten. Lakewood Church, ovan, är en ombyggd sportsarena, och skiljer sig knappast i formen från andra evenemangsarenor. På vägen har man också sorterat bort konsten, detaljförfiningen och den autencitet som fanns i en kyrka av den gamla skolan.

Frikyrkorna har traditionellt tagit täten i omdefinierandet av kyrkans yttre (och inre, organisatoriska) form, så även i Sverige, där statskyrkan oftast stannat inom de traditionella formmässiga ramarna medan frikyrkornas byggnader varit mer inbjudande och i en mening också mer demokratiskt organiserade, med många sociala funktioner inrymda i samma byggnad.


Willow Creek Community (ovan) utanför Chicago saknar nästan alla kyrkans typiska exteriöra symboler. Inuti rymmer byggnaden inte bara två kyrkorum utan även ett gymnasium, ett aktivitetscenter, en bokhandel, en matbutik och café. Det stora auditoriet (nedan), med 5000 sittplatser, erbjuder en neutral, närmast sekulär, fond för den religiösa aktiviteten. Fokus skall hamna helt på predikanterna och aktiviteterna som fyller byggnaden, inte på arkitekturen som sådan.


Frågan är om kyrkorna genom att lägga bort sitt symboliska utanverk har reducerat sig själva till en valbar livsstil bland andra (om inte tiden själv redan åstadkommit det), eller om det är ett smart drag som gör religionen mer lättillgänglig för stora massor i en tid där den traditionella cermonin i den traditionella kyrkan har allt svårare att klara sig. Siffrorna talar för det senare. De amerikanska frikyrkorna är mäktiga krafter som samlar tiotals miljoner anhängare med predikanter som är superstjärnor, som tar hjälp av video och ljuseffekter för att fängsla åhörarna och kicka igång tungomålstalandet. En omgivning som i sig har ett alltför starkt uttryck riskerar i det fallet att beröva predikanten hans glans.

Kanske är det så enkelt som att den stora explosionen av fantastiska världsliga byggnader har gjort det allt svårare för religionen att imponera med överdådig arkitektur, såsom de stora katedralerna en gång gjorde. När vart och vart annat konferenscenter och lyxhotell bräcker gud själv, varför då ens försöka bara för att få se sig slagen? Lika bra att lägga krutet på filmer, animationer, eldande predikanter och suggererande ljus- och ljudeffekter.

Gud har bytt redskap. Jobbar med IT.

Samtliga bilder är tagna från Slates bildspel. Läs och se mer där!



Vad är summan av två plus två? (spamskydd)


"Willow Creek Community utanför Chicago saknar nästan alla kyrkans typiska exteriöra symboler. Inuti rymmer byggnaden inte bara två kyrkorum utan även ett gymnasium, ett aktivitetscenter, en bokhandel, en matbutik och café. Det stora auditoriet, med 5000 sittplatser, erbjuder en neutral, närmast sekulär, fond för den religiösa aktiviteten."




Catholic Church, Los Angeles, ritad av Rafael Moneo




Crystal Cathedral, ritad av Philip Johnson och John Burgee







BYGGBRIGADEN 2011 | Org. 802430-9562 | info@byggbrigaden.se |